08 januari 2011

Pockettoppen 2010

Jag är ett stort fan av pocketböcker även om jag vet att författarna inte får särskilt mycket pengar för dem. Nätbokhandeln Adlibris är där jag köper flest böcker. Mycket för deras bra priser och att det alltid är fraktfritt. De har sammanställt en lista över deras mest sålda pocketböcker förra året. Jag har läst nr. 3, 6, 13 och 16 på listan (snyggt mönster f.ö.), några av de andra står på min "vill läsa"-lista.

Hypnotisören (nr. 3) är en spännande bok men otroligt dåligt skriven. Ibland funderade jag på om de två författarna skrivit varannan mening. Jag förstår inte hur den kunde bli såld världen över innan den ens kommit ut och jag vill inte läsa fler böcker av Lars Kepler.

Skynda att älska (nr. 6) är en vacker kärleksberättelse om en far av en son. Eftersom jag själv växte upp ungefär samtidigt som författaren fanns det en del igenkänning i boken men det var med vemod jag vände blad genom Alex Schulmans barndom.

Livet, kärleken och meningen med livet (nr. 13) läste jag innan den blev film, innan den började säljas med Julia Roberts på framsidan, jag läste faktiskt den innan 2010. Elizabeth Gilberts tolv månader långa reseskildring tyckte jag om till 2/3. Jag är ganska trött på böcker som blir film och den enda anledningen att jag skulle se filmen är för att Tuva Novotny är med i den. 

Snabba cash (nr 16) läste jag när den var hyfsat ny, vilket borde vara ungefär för tre år sen. Den var spännande vill jag minnas och jag är imponerad över att Jens Lapidus skrev den vid sidan av sitt heltidsjobb som advokat. Det jag är mindre imponerad över är längden på romanen. Den kunde helt klart varit kortare och ändå lika bra. 

Vilka har du läst?

1 kommentar:

Lovisa sa...

Bara nr 15 men jag skulle gärna läsa många fler av dem. Typ alla om jag fick bestämma :)